BMW AG (абревіатура від Bayerische Motoren Werke AG, у перекладі,
«Баварські моторні заводи») - німецький виробник автомобілів,
мотоциклів, двигунів, а також велосипедів.
БМВ, "Байериш Моторен Верке", (BMW, Bayerisch Motoren Werke AG),
німецька автомобільна компанія, що спеціалізується на виробництві
легкових і спортивних автомобілів, автомобілів підвищеної прохідності і
мотоциклів. Штаб-квартира знаходиться в Мюнхені.
У 1913 в північній частині Мюнхена Карл Рапп і Густав Отто, син
винахідника двигуна внутрішнього згоряння Николауса Августа Отто,
створюють дві маленькі авіамоторні фірми. Початок Першої Світової Війни
відразу приніс численні замовлення на двигуни для літаків. Рапп і Отто
вирішують об'єднатися в один авіамоторний завод. Так у Мюнхені виникає
завод авіаційних двигунів, що у липні 1917 реєструється під ім'ям
Bayerische Motoren Werke ("Баварські моторні заводи") — BMW. Цю дату і
прийнято вважати роком заснування BMW, а Карла Раппа і Густава Отто її
творцями.
Після закінчення Першої Світової Війни, фірма виявилася на порозі
краху, тому що за Версальським договором німцям заборонили виробляти
двигуни для літаків, а саме двигуни в той час були єдиною продукцією
BMW. Але завзяті Карл Рапп і Густав Отто знаходять вихід з положення —
завод перепрофілюється на випуск спочатку мотоциклетних двигунів, а
потім і самих мотоциклів.
У 1923 із заводу BMW виходить перший мотоцикл R32. На мотосалоні 1923
року в Парижі цей перший мотоцикл BMW відразу ж завоював репутацію
швидкісної і надійної машини, що підтвердилося абсолютними рекордами
швидкості на міжнародних мотогонках 20-х—30-х років. Одночасно
розробляють двигун "Motor-4", остаточне комплектування якого
здійснюється в інших країнах Європи. У 1919 Франц Димер на літаку з цим
двигуном, піднявшись на висоту 9760 метрів, установлює перший світовий
рекорд BMW. Виробництво одержує додатковий імпульс після висновку
секретної угоди з Радянською Росією про постачання їй новітніх
авіадвигунів.
Більшість радянських рекордних перельотів 30-х років були виконані на
літаках, обладнаних двигунами BMW. У 1928 фірма здобуває автозаводи в
Айзенахе (Тюрінгія), а разом з ними і ліцензію на виробництво
малолітражного автомобіля Dixi (це був ліцензійний англійський Austin
7). Його виробництво починається з 1929. Dixi — перший автомобіль BMW. У
період економічних труднощів малолітражка стає найбільш популярним
автомобілем Європи.
До початку Другої Сітової Війни BMW — одна з фірм світу, що найбільш
динамічно розвиваються. BMW починає випускати техніку зі спортивною
орієнтацією. У її активі кілька світових рекордів: Вольфгaнг фон Гронау
на відкритому гідролітаку Dornier Wal, обладнаному двигуном BMW,
перетинає Північну Атлантику зі сходу на захід, Эрнст Хенне на мотоциклі
R12, обладнаному карданним приводом, гідравлічними амортизаторами і
телескопічною вилкою (винахід BMW), встановлює світовий рекорд швидкості
для мотоциклів — 279,5 км/год, не перевершений ніким протягом наступних
14 років.
У 1933 розпочато випуск моделі "303" — першого автомобіля BMW з
6-циліндровим двигуном. Саме ця модель першою здобуває характерні ґрати
радіатора, у народі названі "ніздрями" BMW. Ці "ніздрі" стали типовим
елементом дизайну всіх автомобілів BMW. У 1936 на BMW випускається
знаменита "328" — один з найбільш вдалих спортивних автомобілів.
Для того часу це були просто авангардні технічні новинки: трубчаста
рама, шестициліндровий двигун з голівкою блоку з легких сплавів, нова
система клапанного механізму зі штангами. З 328 моделлю компанія BMW
настільки прославилася в другій половині 30-х років, що всі наступні
автомобілі з фірмовим двоколірним знаком сприймалися громадськістю як
символ високої якості, надійності і краси. З її появою остаточно
сформувалася ідеологія BMW, що донині визначає концепцію нових моделей:
"Автомобіль — для водія". Основний конкурент, "Мерседес-Бенц",
додержується принципу: "Автомобіль — для пасажирів". З тих пір кожна
фірма йде своїм шляхом, доводячи, що саме її вибір правильний.
Переможець безлічі змагань — кільцевих гонок, ралі, змагань у піднятті
на пагорб, — BMW 328 була адресована знавцям спортивного автомобіля і
залишила далеко позаду всі серійні спортивні машини. 1938 р. - BMW
здобуває ліцензію на двигуни Pratt - Whitney. Потім розробляється модель
132, що встановлюється на знамениті Юнкерси Ю52. У цьому ж році
створюється найшвидша довоєнна модель мотоцикла, потужністю 60 л.с. і
максимальною швидкістю 210 км/год.
У 1939 році німецький гонщик Георг Майер стає чемпіоном Європи на цьому
мотоциклі. І вперше іноземець на іноземному мотоциклі виграє британські
гонки "Senior Tourist Trophy". Початок війни призводить до припинення
випуску автомобілів. Пріоритет знову надається авіадвигунам. У 1944 BMW
першою d світі починає випуск реактивного двигуна BMW 109-003.
Проводяться також іспити ракетних двигунів. Кінець Другої світової війни
став катастрофою для концерну. Чотири заводи, що опинились в Східній
зоні окупації, зруйновані і демонтовані.
Головний завод у Мюнхені демонтований англійцями. У зв'язку з
виробництвом під час війни авіадвигунів і ракет, переможці видають наказ
про заборону виробництва на три роки. І Карл Рапп і Густав Отто, що не
змінили своєї любові до моторів, вирішують знову почати все з нуля.
Розробляється 1-циліндровий мотоцикл R24, що збирався в майстернях
практично кустарно. Він стає першим післявоєнним виробом BMW.
У 1951 з'являється і перший післявоєнний легковий автомобіль моделі
"501". Однак фінансового успіху він не приносить. У 1955 починається
випуск моделей R 50 і R 51, що відкривають нове покоління мотоциклів з
цілком підресореною ходовою частиною, виходить малолітражка "Ісетта",
дивний симбіоз мотоцикла з машиною. Триколісна машина з дверима, що
відкриваються вперед в напрямку руху, мали величезний успіх у злиденній
післявоєнній Німеччині.
Але через захоплення великими лімузинами і пов'язаними з цим збитками,
фірма виявляється на порозі краху. Це єдиний випадок за всю історію BMW,
коли економічна ситуація була неправильно оцінена, і випущені на ринок
машини не мали попиту. Постає питання про продаж фірми. "Мерседес-Бенц"
поквапилась оголосити про її покупку, але цьому перешкодили дрібні
акціонери, працівники фірми, її торгові агенти. Перебудувавши структуру
капіталу, BMW вдається продовжити свою діяльність.
Втретє фірма починає все спочатку. 1956 р. - дизайнер Альбрехт Граф
Гертц, що живе в Нью-Йорку, створює сенсаційний автомобіль - спортивний
красень. "BMW побила навіть італійців". - так писали газети в 1956 році,
коли був представлений цей автомобіль. BMW 507 пропонувався і як
родстер, і з твердим дахом.
Восьмициліндровий алюмінієвий двигун обсягом 3.2 літра потужністю 150
л.с. розганяв автомобіль до 220 км/год. Усього таких автомобілів з 1956
до 1959 року було продано 252 штуки. Сьогодні це - один з найрідкісніших
і найдорожчих колекційних автомобілів. 1959 р. - за допомогою нової
моделі BMW 700 з повітряною системою охолодження, концерну вдалося
перебороти внутрішню кризу і створити основу для подальшого успіху марки
в цілому. Успіх був досягнутий не лише в сфері продаж. Версія купе дала
можливість BMW досягти спортивних перемог.
У 1962 концепція моделі 1500 - легкого, компактного, спортивного,
чотиридверного автомобіля - була прийнята на ринку з таким захопленням,
що виробничі потужності не дозволяли задовольнити попит на ці
автомобілі.
У 1966 вперше представлений двохдверний автомобіль 1600-2. Він послужив
основою для створення вдалої серії моделей від 1502 до 2002 з
турбонаддувом. Успіхи "нового класу" сприяли розвитку всього модельного
ряду. Концерн BMW зміг дозволити собі відродити традицію 30-х років і
розпочати випуск шестициліндрових моделей.
У 1968 році відбувся прем'єрний показ моделей 2500 і 2800, які
дозволили BMW знову ввійти в число підприємств, що випускають великі
седани. У такий спосіб 60-і роки стали найуспішішими за всю попередню
історію підприємства.
У 1969 BMW переводить виробництво мотоциклів у Берлін. Починається
випуск нової серії мотоциклів-"оппозитів". У 1976 на мотоциклі R100 RS
вперше встановлюється повнорозмірний обтічник.
У 1983 випускається одна з найпопулярніших моделей мотоциклів — ДО100 з
4-циліндровим рядним двигуном з рідинним охолодженням і упорскуванням
палива. У рік сторіччя мотоцикла, 1985, завод у Берліні випускає більше
37 тисяч мотоциклів.
У 1989 відбувається презентація мотоцикла K 1.
У 1970-і роки з'являються перші автомобілі знаменитих серій BMW —
моделі 3-й серії, 5-й серії, 6-й серії, 7-й серії. З випуском 5-й серії
почалося виробництво принципово нового покоління моделей BMW. Якщо
раніше концерн займав переважно сегмент автомобілів спортивного типу, то
тепер він зайняв своє місце й у секторі комфортабельних седанів. Купе
3.0 CSL, яке з 1973 р. виграє шість європейських чемпионатів, дозволяє
BMW домогтися особливих успіхів. Це купе приховало в собі безліч
технічних новинок. На ньому вперше був встановлений шестициліндровий
двигун BMW з чотирма клапанами на цилиндр, а його гальмівна система була
оснащена АБС - новинкою на той час.
У 1977 р. відбувся новий прорив у класі "люкс". З появою 7-й серії закінчилося принципове відновлення всіх серій BMW.
З 1986 р. BMW M3 - найуспішніший автомобіль для шосейно-кільцевих гонок
у світі. Компактна двохдверна модель паралельно розроблялась як для
серійного виробництва, так і для автоспорту. Результат був для BMW
просто тріумфальним.
У 1987 році італієць Роберто Равилья завойовує перше місце на
чемпіонаті світу із шосейно-кільцевих гонок. І протягом наступних п'яти
років BMW M3 домінував на спортивній сцені.
У 1987 новий родстер, що спочатку позиціонувався просто як
експериментальна модель, продовжив традицію родстерів BMW 30-х і 50-х
років. BMW Z1 був побудований у 8000 екземплярах і став носієм
ультрасучасних технологій. Аеродинаміка цього автомобіля була також на
зразковому рівні.
У 1987 році концерн BMW одним з перших у світі застосовує електронну систему регулювання потужності двигуна.
У 1990 нове купе-мрія: BMW 850i. Серцем у цього елегантного купе класу
"люкс" став дванадцятициліндровий двигун, що з будь-яких обертів міг
буквально вистрілити автомобіль уперед. Зовсім новий інтегральний задній
міст неповторно поєднував у собі спортивні якості і найвищу
комфортабельність. У рік возз'єднання Німеччини, концерн, заснувавши
фірму BMW Rolls-Royce Gmb, повертається до своїх коренів, пущених на
ниві авіамоторобудування, і в 1991 представляє новий авіадвигун BR-700.
На початку 90-х років на ринку з'являються спортивні компактні
автомобілі третього покоління 3-й серії і купе 8-й серії.
Непоганим кроком для фірми стала купівля в 1994 за 2,3 млрд. німецьких
марок промислової групи Rover Group ("Ровер Груп"), а разом з нею і
найбільшого у Великобританії комплексу по випуску автомобілів марок
Rover, Land Rover і MG. З покупкою цієї фірми, до списку автомобілів BMW
додалися автомобілі над-малого класу і позашляховики. З 1995 у серійну
комплектацію всіх автомобілів BMW включається надувна подушка безпеки
для переднього пасажира і система протиугінного блокування двигуна. У
березні цього ж року запускається у виробництво універсал (touring) 3-й
серії. Також 1995 - дебют нової 5-й серії BMW. Головний принцип у її
розробці - створення гармонічної концепції. Новий автомобіль відрізнявся
не тільки сучасним дизайном, але й передовою технікою: вперше в
автомобілебудуванні ходова частина майже цілком була виготовлена з
алюмінію. Застосування нових матеріалів дозволило збільшити ступінь
утилізації автомобіля до 85 відсотків. Винятково жорсткий кузов
забезпечує неперевершений рівень пасивної безпеки.
У 1996 році модель BMW Z3 7-й серії вперше оснащується дизельним
двигуном. Унікальний синтез динамічності і класичного дизайну являє
собою просто чудову концепцію. Додаткову рекламу автомобілю створює
фільм "Золоте око", у якому на Z3 роз'їжджає суперагент 007 Джеймс Бонд.
BMW Z3 став бестселером. Новий завод у Спартанбурзі не встигає
виконувати всі замовлення.
У 1997 мотоцикл, що не може залишити байдужим - Модель R 1200 С, являє собою зовсім нову інтерпретацію дорожнього мотоцикла.
Сенсаційний дизайн, що сполучив у собі традиційні і футуристичні
елементи. Він одержав найбільший з коли-небудь створених оппозитних
двигунів BMW. Його робочий обсяг складає 1170 см.куб., а потужність, що
розвивається, 61 л.с. У цьому ж році BMW представляє ще одну
автомобіль-мрію. Мова йде про родстер М, що як ніхто інший є щирим
втіленням чистокровного відкритого спортивного автомобіля.
У 1997 році BMW представила автомобіль мрії, що змусив підстрибнути
серця знавців. Родстер M втілив у собі ідеал чистопорідного спортивного
автомобіля, як жоден BMW до цього. Його 321-сильний двигун M3 гарантує
захопливу їзду. Навесні 1998 року дебютувало п'яте покоління успішних
седанів 3 Серії. Перероблена в безлічі деталей, нова 3 Серія пропонує не
тільки винятковий зовнішній вигляд, але і найсучасніші двигуни, новітні
технології підвіски і кращі у своєму класі стандарти безпеки. Початок
1999 року ознаменувався дебютом BMW X5, що став першим у світі
Спортивним Автомобілем для Активного Відпочинку (Sports Activity
Vehicle): машина, що унікальним образом сполучила елегантність і
практичність, відкриваючи тим самим новий вимір мобільності. І ще одне
перше місце: BMW Z8, великий спортивний автомобіль, відсвяткував свою
прем'єру в 1999 році і захопив шанувальників Джеймса Бонда у фільмі "І
цілого світу замало".
У 1999 році компанія BMW також піднесла сюрприз ентузіастам
автомобільної справи на франкфуртському автосалоні, показавши
футуристичний концепт Z9 gran turismo. В даний час BMW, що почався з
маленького авіамоторного заводу, виготовляє свою продукцію на п'ятьох
заводах у Німеччині і двадцяти двох дочірніх підприємствах, розкиданих
по всьому світі. Це одна з декількох автомобільних фірм, що не
використовує на заводах роботів. Вся зборка на конвеєрі йде тільки
вручну. На виході - тільки комп'ютерна діагностика основних параметрів
автомобіля.