Обсяг (величина) пропозиції (QS) становить певна
кількість товару, який фірма реалізує за певною ціною. Існує прямий
(позитивний) зв'язок між ціною і кількістю запропонованого продукту. З
підвищенням цін відповідно зростає і величина пропозиції; зі зниженням
цін скорочується і величина пропозиції. Цей специфічний зв'язок
називається законом пропозиції. Цей закон показує, що виробники
хочуть виготовити і запропонувати для продажу більшу кількість свого
продукту за високою ціною, ніж вони хотіли б це робити за низькою ціною.
Залежність між ціною і пропозицією можна зобразити у вигляді графіка,
послідовно з'єднавши точки, узяті з таблиці 2:
Таблиця 2
Ціна за центнер(грн.) |
Величина пропозиції на тиждень |
40 |
25 |
35 |
20 |
30 |
15 |
25 |
10 |
20 |
5 |
Мал.4 Зміни пропозиції під впливом нецінових чинників.
Зміна ціни призводить до руху уздовж кривої пропозиції (мал. 4).
Так, як і крива попиту, крива пропозиції може зміщуватися під впливом цінових
факторів .
Нецінові фактори, які впливають на пропозицію:
1) ціни на ресурси; 2) витрати виробництва; 3) технологія
виробництва; 4) податки і дотації; 5) ціни на інші товари; 6) очікування
зміни цін; 7) кількість продавців на ринку; 8) пора року.
Зсув кривої S0до S1означає збільшення
пропозиції: виробники при цьому поставляють більшу кількість продукту по
кожній із можливих цін. Зсув ліворуч, від S0до S2,
вказує на скорочення пропозиції: виробники пропонують меншу кількість
продукту по кожній із можливих цін.
1 . Ціни на ресурси . Крива пропозиції фірми грунтується на
витратах виробництва, значну частину яких становить вартість ресурсів.
Тому зниження цін на ресурси знижує витрати виробництва і збільшує
пропозицію, тобто крива пропозиції переміститься праворуч (і навпаки -
підвищення цін на ресурси змістить криву ліворуч).
2. Технологія виробництва . Удосконалення технологій дозволяє
зменшити витрати виробництва на одиницю продукції, що призведе до
зменшення загальних витрат і збільшення пропозиції.
3. Податки і дотації . Підприємства розглядають більшість
податків як витрати виробництва. Тому підвищення податків збільшить
витрати підприємства і зменшить пропозицію. Навпаки, дотації (держава
субсидіює виробництво якогось товару) дозволяють скоротити витрати і
збільшити пропозицію.
4. Ціни на інші товари . Зниження ціни на один товар може
спонукати виробників збільшити випуск і пропозицію іншого (замінника)
товару по кожній з можливих цін. І навпаки, підвищення ціни на один
продукт, призведе до зниження пропозиції товару-замінника.
5. Очікування зміни цін . Якщо очікується підвищення цін, то
виробники можуть затримати випуск на ринок своєї продукції і тим самим
скоротити поточну пропозицію. Але, у багатьох галузях обробної
промисловості очікування підвищення цін здатне спонукати фірми збільшити
виробничі потужності і тим самим викликати збільшення пропозиції.
6. Кількість продавців на ринку . При даному обсязі
виробництва кожної фірми, чим більша кількість продавців продукції, тим
більша ринкова пропозиція. При вступі в галузь більшої кількості фірм
крива пропозиції стане зміщуватися праворуч. Якщо в галузі мала
кількість фірм, то відповідно ринкова пропозиція є малою. Це означає
-якщо фірма виходить з галузі крива пропозиції зміщується ліворуч.
Математична залежність величини пропозиції від ціни виражається лінійної
функцією пропозиції:
Qs = f(P);QS = a + b∙P, де а і b -
додаткові параметри.
|