Покупці,
які мають потребу у певних товарах, виходять на ринок і пред’являють попит. Попит – це форма вираження потреб, представлених на ринку і
забезпечених грошовими засобами. Розрізняють індивідуальний
попит – попит окремого споживача та ринковий попит, який
складається з суми індивідуальних попитів.
Попит –
це множина співвідношень цін і відповідних кількостей товару.Попит, як взаємозв’язок ціни і
кількості, можна зобразити графічно у вигляді кривої попиту (рис.2.1).
Конкретну
кількість товару, яку покупці
бажають і можуть придбати за кожного рівня ціни, називають обсягом попиту. Його
можна визначити за графіком як параметр точки на кривій попиту: наприклад,
обсяг попиту на яблука за ціною 4 гривні за кг становить 20 кг на день.
Закон попитутвердить,
що між ціною і обсягом попиту існує обернений зв’язок: обсяг попиту скорочується зі зростанням ціни і зростає зі зниженням ціни.
Математичним
виразом закону попиту є функція попиту: QD=f(P),
деQD
– обсяг попиту на товар,D – попит,P– ціна товару.
Лінійна
функція попиту описуєтьсярівнянням:QD=a–b·P.
Ціна є основною детермінантою
попиту, зміна якоїспричиняє зміни в обсязі попиту,
що графічно відповідає руху між точками наданій кривій попиту (рис. 2.2).
Нецінові
детермінанти попиту спричиняють зміни
у попиті, що графічно відповідає зміщенню
всієї кривої попиту: праворуч-вгору, якщо попит зростає, і ліворуч-вниз,
якщо попит скорочується (рис. 2.3). Нецінові детермінанти являють собою основні
мотиви споживчого попиту. До нецінових детермінант попитувідносяться:
смаки і уподобання споживачів; доходи споживачів; ціни сполучених товарів;
кількість споживачів на ринку; очікування споживачів відносно майбутніх цін.
Смаки і уподобання споживачіввизначаються звичаями, рекламою, модою, освітою і здатні змінювати попит
вобох напрямках за незмінної ціни
та інших рівних умов.
Доходи споживачівчинять
неоднозначний вплив па попит. Відповідно до динаміки попиту в залежності від
динаміки доходів розрізняють:
•нормальні товари– це товари, попит на які зростає зі
зростанням доходів споживачів, крива попиту
зміщується праворуч. Абсолютна більшість товарів є нормальними;
•нижчі
товари –це товари,
попит на які скорочується зі зростанням доходу, а крива
попиту зміщується ліворуч. До таких товарів можна віднести немодне вбрання,
висококалорійні, з низьким вмістом вітамінів продукти, а також товари низької
якості.
Ціни сполучених товарівчинять
взаємний вплив щодо попиту залежно від виду цих товарів. Розрізняють два види
сполучених товарів:
•товари-субститути
або взаємозаміннітовари–
це пари товарів, для яких зростання
ціни одного викликає зростання попиту на інший товар, і навпаки.
Наприклад, м’ясо і риба: з підвищенням ціни м’яса попит на рибу зросте
незалежно від її ціни, що графічно відповідатиме зміщенню кривої попиту на рибу
праворуч;
•товари-комплементиабовзаємодоповнюючітовари– це пари товарів, для яких зростання ціни
одного призводить до зменшення попиту на інший товар, і навпаки. Ці товари
споживаються одночасно, наприклад, бензин і шини або інші запасні частини
до автомобіля. З підвищенням ціни бензину попит на шини скоротиться, оскільки
власники автомобілів будуть їздити менше. Графічно скороченню попиту на шини
внаслідок підвищення ціни бензину відповідає зміщення кривої попиту ліворуч.
Кількість споживачів на ринку –
зі збільшенням числа покупців попит зростає, крива попиту зміщується праворуч,
зі зменшенням – ліворуч за інших рівних умов.
Очікування споживачів.
Очікування зміни цін є фактором попиту, який набуває особливої актуальності в
умовах інфляції. Очікування підвищення цін у майбутньому спричиняють зростання
попиту у поточному періоді за інших рівних умов, крива попиту зміщується
праворуч, і навпаки –за умови
очікування майбутнього зниження цін. Аналогічною є реакція споживачів в
очікуванні підвищення або зниження доходу.
З
врахуванням нецінових детермінант попиту функція попиту може бути представлена
формулою:QD
= f(P, ND),
деND–нецінові детермінанти попиту.